Marketing

Cât costă promovarea pe social media?

octombrie 26, 2011

Prezența  pe rețelele sociale implică anumite cheltuieli, care deseori sunt diferite de cele pe care ni le poate prezenta un calcul superficial.  Cele mai multe resurse se cheltuiesc  pe asigurarea prezenței constante a companiei în rețelele sociale. În dependență de popularitatea brandului, dar și de obiectivele urmărite, bugetul pentru social media poate varia de la un brand la altul.

Să cercetăm cele două elemente de cheltuieli în cazul unei campanii pe social media:

1. Cheltuieli de personal

Indiferent dacă compania va apela sau nu la o agenție de promovare pe social media sau va combina ambele variante, divizând sarcinile între agenție și propriii angajați, urmează a fi îndeplinite următoarele funcții:

Specialistul în marketing/social media – chiar dacă nu va fi desemnat un manager care să se ocupe de promovarea pe social media, resursele companiei vor fi cheltuite pe munca altor angajați. Este evident că dacă elaborarea strategiei, analiza lucrului cu social media, alcătuirea planului de lucru etc. îi vor reveni unui angajat al companiei, se vor lua în calcul cheltuielile de remunerare a muncii acestuia, ca și cum sarcinile ar fi îndeplinite de o agenție specializată.

Community managerul – acest angajat va avea următoarele sarcini: să răspundă la întrebările utilizatorilor și la solicitările clienților, să întrețină discuții online, să înlăture spamul, dacă e cazul. În afară de aceste activități, un community manager va publica conținut pe paginile pe care le administrează.

Redactarea conținutului – dacă compania nu are un blog, această sarcină poate reveni community managerului. Dacă însă există un blog, redactarea conținutului ar trebui să fie responsabilitatea unui specialist aparte, pentru a se asigura continuitatea procesului de lucru.

În unele cazuri, sarcinile sus-numite pot fi îndeplinite de un singur angajat al companiei, sau se poate combina munca acestuia cu serviciile de consultanță ale unei companii specializate. Oricare ar fi opțiunea, trebuie să țineți cont că o atitudine superficială față de strategie, planul de lucru sau materialul publicat nu va aduce succes și foarte curând veți ajunge să credeți, ca și mulți alții, că social media este ceva neserios și inefectiv.

2. Reclama

Unele companii cu renume consideră, în mod eronat, că utilizatorii rețelelor sociale nu fac altceva decât să aștepte apariția lor pe rețelele sociale. Un conținut bun, promoțiile interesante și o atitudine corectă față pagina de profil sunt, cu siguranță, importante. Dar lumea ar trebui să afle că compania își deschide un cont pe rețelele sociale. E necesar să se facă o integrare site-lui companiei cu rețelele sociale, să se publice linkuri la conturile din rețelele sociale, inclusiv în cadrul semnăturii de e-mail, să se adauge pe site butoanele ”Follow” și ”Like”.

Se poate recurge și la reclama offline a conturilor din rețelele sociale, așa cum e menționat în articolul Moldcell și rețelele sociale, unde am vorbit despre creșterea numărului de fani cu ajutorul publicității offline.

Asta e totul?

Nu e totul. O companie poate avea și alte cheltuieli de social media, care variază în funcție de dimensiunea întreprinderii, obiectivele propuse și bugetul de care dispune. Bani și timp se vor investi și în alte activități, precum elaborarea unui spot publicitar, organizarea unui concurs sau crearea unei aplicații sau a unui joc pentru social media.

Așadar, prezența unei companii pe rețelele sociale necesită anumite resurse, inclusiv și financiare. Odată ce e pusă în joc imaginea companiei, e important ca toate activitățile să fie bine planificate, iar sarcinile corect  structurate.