Marketing

ROI în social media

octombrie 27, 2011

Recent am publicat un articol despre cât costă promovarea pe social media. Cam cum stau lucrurile cu cheltuielile, este clar.  Ce este însă cu recuperarea investițiilor? Astăzi abordăm acest subiect –  recuperarea investițiilor în rețelele sociale.

Recuperarea investițiilor în social media nu este o chestiune simplă. Unii experți afirmă că activităților din social media nu le poate fi atribuit un echivalent monetar, alții însă consideră că acest lucru se poate face calculând indicatorul ROI (Return On Investment).

Formula pentru calcul: ROI =(venit – costul investiției)/costul investiției

Însă ROI indică doar gradul de recuperare a investiției, nu și influența pe care o capătă brandul. Pe când atitudinea loială și binevoitoare a fanilor față de un brand este un indicator important al marketingului de succes. În majoritatea cazurilor recuperarea investițiilor nu poate fi calculată, deoarece eforturile sunt orientate spre  sporirea influenței brandului și a loialității utilizatorilor față de acesta. Toate acestea sunt parte a unei strategii pe termen lung, fără rezultate financiare evidente. În plus, să nu uităm că în Social Media Marketing, spre deosebire de alte modalități de promovare,  e o cale mult mai lungă între primul contact cu un brand și decizia finală de cumpărare.

Cum apreciem eficiența?

Înainte de a începe calcularea gradului de recuperare a investițiilor sau aprecierea eficienței rețelelor sociale, e necesar să revizuim obiectivele companiei în domeniul social media. E important să stabilim, de sine stătător sau apelând la o agenție specializată, de ce avem nevoie de marketing pe social media – pentru îmbunătățirea imaginii companiei, creșterea traficului pe site (blog, landing page etc.), generarea de leaduri, loialitate, vânzări etc.

Dacă unul din obiective constă în monitorizarea vânzărilor făcute cu ajutorul social media, ar trebui să fie folosite tehnici care ar facilita acest proces, precum promo codurile, cupoanele și alte modalități care a permite evaluarea vânzărilor făcute de pe rețelele sociale. Uneori social media poate fi singurul canal de promovare, dar astfel de cazuri se întâlnesc mai rar.

Dacă compania are ca scop reducerea cheltuielilor, satisfacerea clienților, sporirea gradului de loialitate etc., cu siguranță o poate face cu ajutorul social media, care ar permite suportul clienților prin intermediul rețelelor sociale, inițierea cercetărilor, a sondajelor  etc.

Social Media Marketing poate contribui la succesul companiei – crește traficul pe site, crește numărul vizualizărilor, numărul fanilor, se adună tot mai multe Like-uri, retweet-uri și comentarii. E super! Lucrurile merg strună! Dar unde sunt veniturile? Chiar dacă acestea nu sunt evident vizibile, toate activitățile de social media marketing creează imaginea companiei, și nu doar ajută agenția cu care colaborați să-și încheie raportul de promovare.

Reacțiile consumatorilor reprezintă un indicator important și trebuie studiate și analizate cu meticulozitate. Urmăriți numărul comentariilor lăsate la postările afișate, câte persoane distribuie conținutul, ce trafic se înregistrează în timpul campaniilor sau la publicarea unui anumit material. Înregistrați cheltuielile. Analizați cât sunt de activi utilizatorii pe paginile companiei în Facebook și Twitter, care sunt reacțiilor lor la articolele scrise despre companie. Analizați dacă grupul-țintă pentru campaniile de promovare a fost selectat corect. Ar trebuie să o faceți nu doar înainte de startul campaniei, dar și pe parcursul și după finisarea ei. Toate metricile oferite de rețelele sociale trebuie nu doar privite ca rezultat, dar și analizate și studiate.

Și la finalul acestui articol un citat de pe towave.ru:

Dacă vii să-mi ceri bani și resurse pe social media pentru a le face o prioritate a afacerii noastre, doar îți vei pierde timpul. Dacă însă integrezi social media cu prioritățile și obiectivele afacerii noastre și îmi demonstrezi că comunicarea de acolo ar contribui la progres, vei obține ce dorești. Rețelele sociale ar trebui să ne ajute afacerea, dar arată-mi cum o fac.

— al vostru CEO