Cazuri de succes

Magazinele online și social media

decembrie 8, 2011

Continuăm să analizăm proiecte de succes din Moldova. Astăzi vorbim despre un magazin online de postere, picturi, fotografii și grafică  – posters.md. Când pregătim materialele pentru articole, discutăm de obicei cu managerii de proiect sau cel puțin încercăm să discutăm. Tu totdeauna izbutim, dar de această dată chiar am avut noroc.

Serghei Kravciuc, managerul proiectului, nu doar că a acceptat să ne ofere informații despre proiect, dar a și povestit cititorilor noștri despre experiențele pe care le-a acumulat.

Povestiți-ne despre startul proiectului și ce v-a determinat să ”veniți” în social media?

Proiectul nostru a fost lansat în luna martie 2011 și la moment este unul excepțional. Suntem primii care am ocupat această nișă a comerțului online din  Moldova și concurența încă nu se lasă a fi simțită.

În procesul planificării și pregătirilor pentru proiect, analizând tendințele de dezvoltare a internetului în general și a rețelelor sociale în particular, am privit instrumentele online ca fiind metodele de bază pentru promovarea proiectului nostru.

Vorbind despre promovarea în social media, nu e suficient doar să creezi un grup/pagină pe Twitter, Vkontakte sau pe Facebook. Un astfel de grup nu va lucra de la sine, nu va aduce prea mare trafic și nu va contribui substanțial la imaginea proiectului. Un rezultat optim se atinge doar dacă se face o integrare a site-ului cu rețelelor sociale, dar și printr-o prezență activă pe rețelele sociale, comunicarea cu clienții potențiali și cei existenți, știri interesante, concursuri originale, onestitate. Toate aceste măsuri vor spori interesul publicului pentru blogurile/grupurile voastre și vor influența pozitiv imaginea produsului promovat.

Care e rolul rețelelor sociale în promovarea proiectului dvs.? Reprezintă canalul principal sau unul suplimentar? Dacă vă promovați proiectul pe internet nu doar cu ajutorul rețelelor sociale, ne puteți povesti la ce instrumente online recurgeți?

Să nu valorifici popularitatea enormă pe care o au la moment rețelele sociale este cel puțin o atitudine nechibzuită. Potrivit diverselor statistici și sondaje, rețelele sociale joacă un rol tot mai important în viața de azi (oamenii se încred în informațiile pe care le obține pe rețea). În consecință, și activitatea antreprenorială, orientată spre influențarea pe rețea a potențialului client, ia amploare.

Acest instrument modern ocupă un loc important în politica noastră de comunicare promoțională. Și totuși nu este instrumentul principal. Considerăm că rolul rețelelor sociale este astăzi puțin cam exagerat. Punctul nostru de vedere este confirmat de datele statistice, din care putem urmări un trafic ridicat, dar o conversiune redusă, dacă e să ne referim la o influență directă asupra cumpărătorului. Dar în ceea ce ține de crearea unei imagini pozitive, instrumentele de marketing social, selectate corect, lucrează perfect.

Să nu uităm că pe rețelele sociale comunică oameni instruiți și destul de progresiști. Iată de ce nu e locul potrivit pentru trișări, informații false și concursuri frauduloase. Totul va fi dat pe față cu consecințe nefaste pentru dvs. și companie, sunt destule exemple.

În afară de rețelele sociale, recurgem și la instrumentele standard pentru a ne promova proiectul: optimizarea SEO, reclama contextuala Adwords, Yandex.Direct, am încercat să plasăm publicitate și în rețeaua Promo Exchange a companiei Simpals, dar la moment costurile și flexibilitatea în ajustarea setărilor lasă de dorit.

Avem câteva site-uri/bloguri ale partenerilor cu care colaboram, acolo afișăm bannere mici cu linkul la posters.md.

Despre proiect

Posters.md – primul magazin online din Moldova care pune în vânzare postere, picturi, fotografii și grafică.  Fără a vă părăsi oficiul sau casa, economisind timp și păstrându-vă nervii și energia, puteți procura picturi, postere, afișe, reproducerile tablourilor pictorilor celebri.

Date și cifre

Proiectul poate fi găsit pe Facebook, Odnoklassniki, Twitter, dar și pe blogul din LiveJournal.

Cea mai populară este pagina pe Facebook, cu circa 400 de fani. Pagina de pe Odnoklassniki a adunat peste 100 de abonați. Pe Twitter și LiveJournal sunt mai puțini abonați; cu toate acestea, blogul de pe LiveJournal este destul de vizitat.

11% din traficul site-ului e asigurat de rețelele sociale

Circa 10-12% din traficul site-ului revine rețelelor sociale, aproximativ 18-20% – accesări directe, 30-32% – interogări de căutare, 23-25% – accesări ale linkurilor de pe alte site-uri, restul de 15-17% – accesări de pe publicitate.

Magazinul online posters.md și social media

Site-ul posters.md a trecut printr-o optimizare SMO de calitate. În afară de posibilitatea de înregistrare și autorizare direct pe site, e posibilă și logarea cu ajutorul profilului Facebook, iar după ce se face comanda, se indică numărul de telefon și adresa unde urmează să fie livrat produsul. Pe site găsiți linkurile la toate profilurile oficiale de pe rețelele sociale, dar și un widget Facebook care afișează fanii paginii. Orice pagină cu produs sau orice știre (articol) poate fi share-uită pe rețelele sociale. Paginile site-ului sunt create și completate corect din punct de vedere al regulilor optimizării.

Pentru un magazin online, ca și pentru orice alt site, o optimizare SMO corectă înseamnă vizitatori nu doar de pe rețelele sociale, dar și de pe sistemele de căutare.

Pe pagina de Facebook a proiectului sunt afișate diverse imagini interesante, care pot deveni și postere :)

Și la final, aș vrea să adaug că pentru magazinele online e importantă nu doar reclama și prezența pe rețelele sociale, dar și livrările rapide, reacțiile prompte la solicitările clienților, prețurile bune și sortimentul bogat. Într-o oarecare măsură, social media ar putea îndrepta clienții potențiali spre proiectul vostru, dar nu poate transforma vizitatorii în cumpărători, în cazul când nu se respectă aceste condiții. Totodată, capătă popularitate magazinele de nișă, care au o concurență redusă sau nici nu o au. Pentru astfel de proiecte prezența pe rețelele sociale este importantă, deoarece poate contribui la creșterea audienței.